تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/31 - 06:50
کد خبر: 241471

مستندهایی که در تابستان باید ببینیم/ قسمت دوم

نبض استارت‌آپ‌ها در دست یک خانواده‌ دوتابعیتی/ کنکاش بحران جمعیتی در کشور/ بررسی مسائل جنسی جامعه بدون سانسور

نبض استارت‌آپ‌ها در دست یک خانواده‌ دوتابعیتی/ کنکاش بحران جمعیتی در کشور/ بررسی مسائل جنسی جامعه بدون سانسور

مستند مزبور از جمله آثاری است که به طور مصداقی و صریح به وضعیت عفاف و حجاب ورود کرده است، موضوعی که نهاد‌های دولتی و ده‌ها سازمان فرهنگی کشور سال‌های متمادی است که از ورود به حوزه عفاف و حجاب، خصوصا به طور مصداقی خودداری می‌کنند و فعالیتشان محدود به موضع‌گیری‌های ظاهری و بیانیه‌هایی درباره روابط ناهنجاری دختران و پسران شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رشد تحسین برانگیز فیلمسازان، مستندسازان انقلابی و دغدغه‌مند کشورمان به گونه ای پیش رفت که به جرأت می توان گفت که موجب بازگشت ارزش های دینی و فرهنگی در جامعه خواهد شد. افرادی که در سن و سال جوانی‌شان هنوز ابتدای راه هستند ولی حضورشان باعث دلگرامی مردم شده و همچنین باعث امیدواری بین اهالی سینما و مستند کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در قسمت اول به معرفی مستندهای مختلفی در حوزه سیاسی، اقتصادی، جنسی و اجتماعی پرداخته شد. اثری اقتصادی با عنوان «من تکنوکرات هستم» که به واکاوی قرارداد نفتی عجیبی موسوم به IPC که وزارت نفت دولت یازدهم برای جذابیت حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه‌های نفت و گاز ایران امضاء کرد. در حوزه جنسی به معرفی مستند «خوان هشتم»، به روایت جوانی می‌پردازد که برای ازدواج آسان به مانند مارکوپولو سفری به کشور لبنان دارد تا شاید نیمه گمشده‌اش را در خارج از کشور پیدا کند.

مستند «فراموش شده‌ها» در حوزه چالش‌های اجتماعی به کنکاش موضوع حقوق‌های نجومی از نگاهی اجتماعی، مردم و کارشناسان مختلف پرداخت؛ اما در ژانر سیاسی-تاریخی به معرفی مستندی پرداختیم که به روایت سال‌های جنگ جهانی اول و تاثیر منفی و زیان‌بار آن بر مردم ایران گذاشت و مسبب آن شد تا در شهرها قحطی بوجود آید.

از راه‌های شناخت دقیق مسائل سیاسی و اجتماعی در پیرامون خود، مشاهده مستنداتی است که توسط جریان‌های مستقل و دانشجویان دغدغه‌مند تولید می‌شود. مستندهایی که در آن از جهت‌گیری سیاسی، حزبی و منفعتی جلوگیری شده و تنها با نشان دادن واقعیات وضعیت پیرامونی‌مان، مردم را نسبت به اتفاقات سیاسی، اجتماعی خودمان آشنا می‌سازد.

در قسمت دوم به معرفی آثار متنوع دیگری می‌پردازیم که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

مستند «عکس العمل»؛ واکنشی به بحران جمعیتی در کشور

اگرچه در عرصه سینما و مستند به معضل بحران جمعیتی و دلایل عدم فرزندآوری در بین ایرانیان، مورد غفلت واقع شد، اما مستند «عکس العمل» به کارگردانی مهدی محمودی و تهیه‌کنندگی سیدسلیم غفوری، نخستین اثری است که در حوزه بحران جمعیت به گفتگو با کارشناسان جمعیت‌شناسی می‌پردازد.

مستند پیش رو به بحث و ارزیابی ضریب رشد جمعیتی و نسبت آن به توسعه اقتصادی در کشور می‌پردازد که طبق تحقیقات صورت گرفته، یکی از دلایل کاهش فرزند‌آوری در بین ایرانیان را مشکلات اقتصادی می‌داند و معتقد است که مردم دیگر به آن شعاری که می‌گوید: «همان کس که دندان دهد، نان دهد» توجهی ندارند و سعی می‌کنند با فرزند کمتر، از لحاظ اقتصادی در مضیقه قرار نگیرند.

بانک جهانی نیز در گزارشی با عنوان «گزارش توسعه جهانی» نسبت به سرعت بالای پیری جمعیت در ایران و برخی کشورهای دیگر هشدار داده است و گوید ایران، هند، سنگاپور و تایلند در آینده نزدیک با پیری شدیدی مواجه خواهند شد. در این گزارش نسبت جمعیت غیرفعال ایران به جمعیت فعال طی 38سال آینده 5برابر می شود.

مستند به هرم سنی جمعیت ایران که در حال انتقال از جوانی به سال‌خوردگی است، اشاره دارد و اگر نقطه شروع کاهش باروری در ایران سال 1365 در نظر گرفته شود، تا سال 1425 ساختار کلی جمعیت که همانند یک اندام‌واره باید در تمامی بخش‌های مختلف آن تعادل و پویایی باشد، کاملا سال‌خورده خواهد شد.

(برای مطالعه گزارشِ این مستند کلیک و برای تهیه نسخه اینترنتی مستند «عکس العمل» کلیک نمایید.)

مستند «شب نامه»؛ نبض استارت‌آپ‌ها در دست یک خانواده‌ دوتابعیتی

مستند 100 دقیقه‌ای «شب نامه» به نویسندگی و کارگردانی سید مهدی کرباسی و رضا صادقی با تهیه‌کنندگی حمیدرضا جعفریان در مرکز مستند «سفیر فیلم» تولید شد. شب نامه به موضوع بسیار مهمی می‌پردازد که بخش بزرگی از جامعه نخبگانی را درگیر خود کرده است؛ استارت آپ ها.

روایت مستند درباره فعالیت‌های آزادانه یک عنصر دو تابعیتی به نام «سیامک نمازی» است؛ دو تابعیتی‌ها در جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از مدیریت در نظام را تشکیل می‌دهند.

اما چه چیزی پشت این قضیه است؟! واقعیت ماجرا این است که یک شبکه گسترده تغییر در ایران وجود دارد که مستقیماً مرتبط با امریکاست و هدف آن انجام فعالیت در پوشش فعالیت‌های مدنی و کارآفرینی است. ولی این شبکه در صدد تسخیر «همه حوزه‌های زندگی شهری» در جامعه ایرانی است.

جامعه ایرانی تقریباً هیچ چیز درباره این شبکه که یک سر آن در نفت و کرسنت است و سر دیگر آن در مذاکرات هسته‌ای و فناوری اطلاعات نمی‌داند.

مستند به خوبی اشاره می‌کند که دشمن در بستر کارآفرینی و استارت آپ‌های با رنگ و لعاب زیبا، جوانان خوش‌فکر ما را مشغول خود می‌کند. بدون شک استارت‌ آپ‌های وارداتی که فقط ظواهر علمی دارند، نمی‌توانند در حوزه علمی کشور که با دو رویکرد اصلی اقتصاد محور و فرهنگ محور قرار دارند، مثمر ثمر واقع شوند. زمانی که از علم اقتصاد محور صحبت به میان می‌آید، به معنای گرداندن چرخ‌های صنعت، کشاورزی و... است.

(برای تهیه نسخه اینترنتی مستند «شب نامه» کلیک نمایید.)

مستند «خیال پرست»؛ روایتی از مسائل جنسی بدون سانسور

بحران جنسی امروز جامعه ما، باعث شده تا فیلم‌سازان و مستندسازان دغدغه‌مند به تولید آثاری در حوزه معضلات جنسی بپردازند. جوانانی که در ابتدای راه فیلم سازی هستند اما با این وجود، فیلم-مستندهای قابل توجهی را تولید کردند.

انتشار مستند «خیال پرست» سر و صدای زیادی به پا کرده است. موضوع مستند به مسئله حجاب و روابط دختر و پسر در جامعه کنونی ایران مربوط بوده که بدون تردید اثری جسورانه‌تر از فیلم-مستندهای جنسی دیگر است. محمدهادی نعمتی، نویسنده و کارگردان این مستند پیش از این مستند «آرامش شام» را در کارنامه آثار مستندسازی خود ثبت کرده است.

مستند مزبور از جمله آثاری است که به طور مصداقی و صریح به وضعیت عفاف و حجاب ورود کرده است، موضوعی که نهاد‌های دولتی و ده‌ها سازمان فرهنگی کشور سال‌های متمادی است که از ورود به حوزه عفاف و حجاب، خصوصا به طور مصداقی خودداری می‌کنند و فعالیتشان محدود به موضع‌گیری‌های ظاهری و بیانیه‌هایی درباره روابط ناهنجاری دختران و پسران شده است.

ازدواج سفید یکی از موضوعاتی است که نسبت به آن در جامعه سکوت کامل وجود دارد و ادامه بی توجهی به آن، آثار منفی بسیاری را در کشور پدیدار خواهد کرد. کارگردان مستند از پرداختن به وضعیت اسفبار آثار ازدواج سفید در کشورهای غربی و فرزندان نامشروعی که از آن طریق متولد شده‌ اند صرف نظر کرده که می توانست اثرگذاری بیشتری را بر روی مخاطبان داشته باشد.

(برای مطالعه گزارشِ این مستند کلیک و برای تهیه نسخه اینترنتی مستند «خیال پرست» کلیک نمایید.)

مستند «آقای نخست وزیر»؛ روایتی عینی و همه‌جانبه از دولت مصدق

مستند «آقای نخست وزیر» به کارگردانی محمدرضا امامقلی، به بررسی عملکرد 28 ماهه دوران نخست وزیری دکتر مصدق می‌پردازد. در این مستند تلاش شده تا با نگاهی عینی و بدون هیچ تعصبی نسبت به موضوعی خاص به روایت همه جانبه از وقایع سال‌های ابتدایی 1330 شمسی پرداخته شود. بی‌تردید اولین اقدام آمریکا علیه مردم ایران کودتا ۲۸ مرداد بود و «آقای نخست وزیر» یک اثر ضد آمریکایی است که ماهیت اقدامات خرابکارانه آمریکا را در ماجرای این کودتا به تصویر می‌کشد.

«آقای نخست وزیر»، بدون شک از کارهای تلویزیونی بهتر است، چرا که هم در فرم و هم در محتوای بدیع، این مستند یک سر و گردن از آثار تاریخی دیگر بالاتر است. مستند روایتی خطی و به صورت پرتره نیست چرا که سازندگان این اثر به دنبال قرار دادن وقایع مختلف تاریخی بودند تا به یک تحلیل تازه‌ای درباره اعتماد با آمریکا برسند و همچنین مخاطب نیز بتواند به تحلیل قانع کننده‌ای دست پیدا کند.

در سقوط دولت ملی مصدق بدون شک موثرترین دلیل، دلبستگی به کمک‌های آمریکا در مواجهه با توطئه انگلیسی بود؛ یعنی جدایی از یک بیگانه و روی آوردن به بیگانه ای دیگر در دیپلماسی بین المللی! در کنار این مسائل مصدق خوی خودرأیی داشته و همچنین انحلال مجلس از اشتباهات فاحشِ وی بود. از سوی دیگر خواص جامعه، نخبگان، رسانه و مردم در سقوط این نهضت آزادی خواهی نقش بسزایی داشتند و باعث شد تا جریان ملی-مذهبی‌ها از رده خارج شود و استکبار خارجی بر امور کشور مسلط شوند.

(برای تهیه نسخه اینترنتی مستند «آقای نخست وزیر» کلیک نمایید.)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top